Національно-патріотичне
виховання на уроках трудового
навчання
Шкільний предмет
трудове навчання (технології) має значні можливості у вихованні в учнів
національно-патріотичних почуттів. Досвід роботи учителів та результати
науково-методичних досліджень у цьому напрямку, дозволяють стверджувати, що
значний потенціал у розв’язанні цього завдання полягає у прилученні учнів до
національної культури саме у процесі трудового навчання.
Дієвим підґрунтям для
такої виховної роботи можна вважати процес
формування в учнів конкретного практичного досвіду з виготовлення
предметів і речей, які у своєму змісті пов’язані з народною культурою
українців, а саме – виготовлення
декоративно-ужиткових і ремісничих
виробів, які були характерними для побуту українців, а деякі з них криють у своїх
формах і техніках оздоблення й інші сторінки нашої історії. Досить часто
мистецькі речі, які учні можуть виготовити власноруч, мають таке оформлення і
техніку виконання, які обумовлені історією українського народу – від дерев’яних
речей оздоблених різьбленням до елементів народного одягу, що містять у своєму
оформленні національно-патріотичну символіку.
Декоративно-ужиткове
мистецтво й сьогодні охоплює широке коло предметів із різних сфер людської
діяльності. Саме прояви національної культури
завжди супроводжують життя кожної людини, і для кого більшою, для кого –
меншою мірою, але вони є тим духовним середовищем, у якому формуються
світогляд, естетичні ідеали, моральні й трудові цінності та національні почуття
особистості.
Сприятливі умови для
цього створює варіативна частина навчальної програми з трудового навчання, коли
учні спільно з учителем можуть обрати певний модуль, який пов'язаний з
традиційними народними ремеслами, і це може бути: «Художня обробка деревини»,
«Технологія виготовлення народної ляльки», «Художнє випалювання» тощо.
На уроках трудового
навчання, коли учні вивчають певний навчальний модуль з декоративно-ужиткового
мистецтва існують загальнодоступні (у методичному розумінні цього слова)
способи прилучення учнів до надбань української культури, і тут можна вказати
на два основних, як-от: повідомлення учням різноманітних відомостей про народні
культурні традиції, що склались в
українців та організація додаткових позаурочних занять і заходів для більш
тісного ознайомлення учнів з елементами етнокультури.
Введення культурологічних
відомостей в організаційну структуру занять
на уроках трудового навчання може відбуватись безпосередньо, коли
відбувається вивчення певного народного
ремесла чи декоративно-ужиткового або художнього виду мистецтва.
Під час виготовлення
учнями декоративних чи декоративно-ужиткових виробів важливе місце, крім суто
технічної сторони, має й мистецька сторона цієї справи, яка полягає насамперед
у визначенні художньої ідеї твору, в
основу якого покладено той образ, який виникає в уяві дитини, тих думок
і почуттів, які вона хоче передати оточуючим. У змісті діючої програми з
трудового навчання передбачено вивчення таких тем і розділів, що обумовлюють
виховний вплив учителя через повідомлення учням таких теоретичних відомостей,
які розкривають різні сторінки нашої історії, формують в учнів загальне
уявлення про моральну й духовну культуру українського народу тощо. Тому учитель має нагоду впливати на почуття
дитини, а через добір певних культурологічних відомостей, виховувати
патріотичні та національні почуття школярів. Виготовлення виробів, наприклад
технікою аплікації соломкою, вишиванням, може передбачати створення таких
художніх композицій, які відображають історію українського народу, його
визвольний рух і звитягу сучасних захисників рідного краю тощо.
Значна кількість
вчителів на уроках трудового навчання планують такі вироби для виготовлення,
які можуть бути передані нашим воїнам, які обороняють нашу країну на сході.
Зокрема це: різноманітні за конструкцією та різні за складністю виготовлення
«пічки», «якорі» для пошуку розтяжок, маскувальні сітки, сумки для аптечок,
рукавиці, сувеніри з патріотичною символікою
тощо. Виготовлення саме таких виробів якнайкраще сприяє вихованню в
учнів національно-патріотичних почуттів.
На заняттях учні залучаються до традиції
українського народу шляхом вивчення технології та національної символіки
української народної вишивки та народного одягу, виготовлення макету
української хати з традиційним інтер’єром народного житла різних регіонів
України, писанкарства, малюнку та композиції, різьблення по деревині,тощо.
Відомо, що кожен народ має свої традиції та
звичаї, які є величезним скарбом й формуються протягом багатьох століть.
Староукраїнські традиції міцно увійшли у сучасні звичаї. Так, наприклад,
сьогодні ми не уявляємо Великодня без писанки. Студенти нашого факультету на
практичних заняттях знайомляться не тільки з історією виникнення писанкарства,
але й втілюють свої знання у практику розпису. Відтак, під час оформлення герба
міста потрібно було не тільки розписати писанки, з яких складалась композиція
мапи міста Слов’янська, але й виготовити основу герба з деревини, композицію
якої було розроблено студентами в майстернях у техніці різьблення по деревині.
Велика увага приділяється підбору кольорів,
орнаменту та формам (символіці) української народної вишивки. Крім виконання
завдань на практичних заняттях та технологічній практиці студенти виконують
індивідуальну роботу. Наприклад, розпочатий рік тому захід «Шлях українського
рушника» – фактор єднання – проект «Єдина Україна: схід і захід разом» завзято
підтримали студенти факультету й виконали рушник від нашого університету,
уклавши частинку свого серця у велику справу багатьох українських вищих
навчальних закладів.
Отже, робота вчителів доводить, що
залучення учнів до народного мистецтва є напрямком формування у
них патріотизму як якості особистості через елементарні прояви національної
свідомості та самостійного творчого пошуку.
Немає коментарів:
Дописати коментар